tiistai 9. elokuuta 2011

Havssalt-pieni reissukertomus

Kauan odotettu loma alkoi heinäkuun lopulla ja melkein heti loman alkuun lähdettiin mieheni kanssa siirtopurjehdukselle Saksasta Suomeen. Tutut olivat ostaneet Kroatiasta veneen joka oli kuljetettu Rostockkiin ja sieltä oli tarkoitus siirtää se Uuteenkaupunkiin. Torstaina 28.7. starttasimme reissuun Turun lento kentältä kohti Kööpenhaminaa, josta jatkoimme junalla ja bussilla Gedseriin ja sieltä lautalla Rostokkiin. Matka meni joutuisasti ilman kommelluksia ja saavuimme sateiseen ja kylmään Saksaan. HRRR!
Hohe Dune yacht clubin satama oli melkoisen komea. Hienoin ikinä näkemäni vierasvenesatama. Siellä vietimme perjantain käyden kaupassa ja katsoessa paattia seilauskuntoon. Ja vettä satoi!!! Koko perjantain satoi niin paljon vettä etten koko kesänä ole niin paljoa nähnyt. Onneksi aloitimme päivän hienolla aamiaisella rannan ravintolassa. Hinta oli komea 19,50€ mutta se aamiainen oli samassa linjassa sataman kanssa...mahtava!

Lauantai aamuna herättiin ajoissa 05.00 ja matkaan päästiin seitsemän aikoihin. Tuuli oli navakka ja taivas harmaa. Iso aalto oli vastainen ja keinuminen alkoi heti aallon murtajan jälkeen. Aalto oli isoa ja pysäytti vauhdin aika ajoin. Heti alku matkaan tuli pieni ajatus häiriö, koska olimme ajatelleet matkan rönneen olevan noin 100 mailia,mutta se olikin linnun tietä ja matkaa olikin paljon enemmän. Joten olimme perillä Rönnessä vasta sunnuntai aamulla 04.00 aikoihin. Olimme kaikki olleet hereillä sen 24h sateessa ja kylmässä ja ennen kaikkea ilman tuulta.Alkumatkan myrkytuulista totaaliseen pläkään. Minun seilaushousut vielä vuosi joten olin todella jäässä viimeisten mailien ajan ennen Rönneä. Sinne saavuttuamme nukuttiin 5 h ja päivä vietettiin kauppa asioissa, kamoja kuivatellen ja kaupunkia katsellen. Ostin mm. uuden lämpökerraston.

Rönne on Bornholmin saarella ja se kuuluu Tanskaan vaikka onkin aika erillään muusta osasta Tanskaa. Kaupunki oli ihana. Rönnessä oli myös kiva satama suihkuineen,vessoineen ja ilmaisine netti yhteyksineen. Mitä luksusta! Täällä olisin vietänyt pidempäänkin, mutta aikataulu painaa päälle ja jatkoimme matkaa jo samana päivänä eli sunnuntai illalla kahdeksan aikoihin jatkoimme matkaa yötävastaan. Olimme kannella koko porukalla väylänjako alueen ajan, koska siellä liikkui paljon laivoja ja oli yö oli kaikkien silmille käyttöä. Päästiin kuitenkin sen yli hyvin ja aloitimme vahtivuorot klo 01.00 ja olin ensimmäisessä vahdissa. Olin niin väsynyt että taisin nukahtaa välillä istuvalteen. Eikä ihme takana oli 24h purjehdus 5h unta ja sitten homma jakui. Meidän vahti oli välilllä 01.00-05.00 ja kun aurinko nousi ja pääsin nukkumaan ei kauaa tarvinnut unta odotella.

Rönnestä matka jatkui siis Ruotsin puolelle Kalmariin. Sinne saavuttiin maanatai iltapäivällä. Suihkun ja lämpimän ruuan jälkeen uni taas maistui. Ensimmäiset Suomalaiset tuli täällä vastaan ja nehän oli tuttuja Raumalaisia :) heh hauskaa! Suomalaisia oli kovin vähän, mutta saksalaisia oli paljon.
Kalmarissakin olisin viihtynyt pidempään. Kalmar oli selkeästi isompi kaupunki kauppoineen kaikkineen. Kovetin itseni ja kävelin jopa Ordning&Redan (ruotsalainen paperialan firma ihana!) ohi OHO! Kalmarista jatkettiin matkaa seuraavana aamuna mahtavan pitkän sillan alta kohti Oskarshamnia. Päivälegi oli poikkeuksellisen lyhyt ja oltiin perillä jo kahdeksan aikoihin. Oskarshamnista tuli lisämiehistöä yhden kaverin ja golfbägin verran.

Oskarshamnista lähdettyämme kevyessä tuulessa ja helteessä kojeilimme veneen erikoisuutta buuster de wries purjetta. Se ei ole spinnu eikä genaakkeri, se on buusteri ja ohjeissa oli että "you can sail hours whitout any control" No tuulen kevennettyä edelleen jakoimme naftapasaatilla eli koneella.
Oskarshamnista matka jatkui aivan ihatuttavaa saaristo reittiä eteenpäin. Oli paljon katseltavaa ja muita seilaajia myös joten matka eteni mukavasti. Myös suuret sinilevälautat saivat huomiota. En ole koskaan ennen nähnyt noin suuria lauttoja. Todella surullista.

Yövyimme pienessä satamassa josta aamulla jatkettiin taas ajoissa matkaa ulkomerelle ja sieltä yön yli kohti Sandhamnia, jonne saavuimme perjantai aamulla kymmenen aikaan. Taas oli yö ajettu vahteja ja unet vähäiset. Suihku ja pizzat teki ihmeitä väsyneeseen miehistöön. Sandhamniin olisin myös halunnut jäädä pidemmäksi aikaa ja esittelen sen paremmin lisäpostauksessa, mutta illalla jo jatkoimme matkaa Ahvenanmeren yli Suomen puolelle.

Aamu neljältä tuttu länsisatama aukeni eteemme. Ihan kuin kotiin olisi tullut niin tuttu paikka se jo on. Maarianhaminassa päätimme viettää lepopäivän ja yön mikä oli ihan hyvä veto. Yksi porukasta jäi täällä pois ja lopun porukan kanssa seilattiin sunnutaina Fiskön kautta Uuteenkaupunkiin.
Reissu oli rankka, mutta antoisa.Uusia ihania satamia nähty ja into mennä tuonne Ruotsin puolelle enemmänkin on kova. Reisuun päätöshaaste oli saada neljän ihmisen kamat ja viisi ihmistä mahtumaan suzuki swiftiin.....onnistui muuten.

1. Vau, kuulostaa ihanalta reissulta!

2. Heippa taas! Blogissani on tunnustus sinulle. :)

3. Reissu oli ihana mutta vähän rankka...mutta onneksi vielä lomaa jäljellä toipua :) Ja kiitos ihanasta tunnustuksesta.